Zimbabwe - Marieke

Dag 10: mijn eerste regenachtige dag op Chipangali

Het regent, het regent, dacht dat we niet in Nederland zitten. Gelukkig de stroom weer aangesloten in de nacht. Oh shoot, waar is de stroom zucht. Het blijkt dat ruim 30 jaar geleden met de toenmalige overheid een heel electriciteitsnet aangelegd is. Maar de huidige regering onderhoudt het niet en daardoor veel storingen. En helemaal nu met de regen en de wind. Bij een stroomuitval moet dan eerst gekeken worden of de storing veroorzaakt wordt door bijvoorbeeld een omgeblazen paal op je eigen terrein. Zo niet, dan moet de gemeente verder gaan zoeken en kun je dus wachten tot dat iemand eerst eens gaat opstaan en dan nog de oorzaak vindt. Maar het kan ook zijn dat niets kapot is, alleen dat je tijdelijk afgesloten wordt. Er is dan niet genoeg stroom voor de gehele stad. Alleen op je vrije dag met regen, geen stroom en daardoor geen wifi en geen dvd speler....Op het programma vandaag staat een bezoek aan Bulawayo. Eerst lunchen bij Mickayla in het Earth Cafe. De wifi is daar zo goed, dat het een zeer sociale lunch was hahaha. Maar wat waardeer je dan een goed werkende wifi. Daarna heeft Nicky ons naar de supermarkt gebracht en rond half 2 zijn we weer thuis. Kapot van de nacht ervoor. Heerlijk een middagdutje gedaan tot baby tijd. Emily en Puck besluiten de weergoden uit te dagen door ingewikkeld in hun deken buiten op het gras te gaan liggen. Een groot succes (not). Gewoon lekker in je eigen huisje onder de klamboe gaan liggen.De sprinkhanen die we in de ochtend gevangen hadden, hebben we in de avond losgelaten bij de nacht aapjes. De aapjes kunnen dan jagen op de sprinkhanen, wat goed is voor hun jacht instinct. Het nachtaapje Pooky besluit zijn huisgenootje steeds vaker lastig te vallen, waardoor Nix het jonge aapje weg gehaald heeft bij Pooky. Waarschijnlijk is het jonge aapje een meisje die nu groot geworden is en Pooky hormonaal op hol brengt. Nu is Pooky door zijn eigen schuld alleen, wat Puck moet bezuren. Bij het loslaten van de sprinkhanen is Pooky in haar trui gekropen en heeft ruim drie kwartier in haar trui gezeten. Zeer schattig, maar je moet wachten totdat hij zelf weer weggaat. Oppakken is niet mogelijk.In de tussentijd weer stroom. Op een beamer in het vrijwilligershok een film gekeken, maar al heel snel gaat bij de meesten het lampje uit. Het is weer een mooie dag geweest.Vanavond starten met malaria pillen voor onze trip naar de Victoria Falls; hopelijk geen rare bijwerkingen.

Ans Top

Fijne dag weer Marike, verlang je alweer naar het geregelde leven in Nederland?

Marieke

Zeker niet Ans, tijd gaat veel te snel

Riel & Co

Lekker basic daar! ???? Mooie ervaring voor jou dus. Geen stroom en dus geen WiFi en geen filmpje kijken ???? Geniet er nog maar van. ????????????