Zimbabwe - Marieke

Dag 5: mijn eerste schooldag in Bulawayo

Zo, ik lag er keurig om 23 uur in.... mijn jonge metgezellen hebben hooguit 4 uur geslapen. Helaas kennen niet alle heren de spreuk: 'in de avond een man, de volgende dag een man'. Jim is door Nix het bed uit getimmerd toen hij niet op tijd klaar was voor de baby time. Was graag een vlieg op de muur geweest om te zien hoe ze dat deed. Maar hij staat er. Wel het ontbijt gemist buiten in de zon. Na de baby time krijgen Emily en ik het bericht dat we mee mogen een school bezoeken. Maar eerst naar de canivoren om te helpen de hokken van de leeuwen schoon te maken. Dat wil zeggen een aantal keren heen en weer lopen met een vergiet.... door verschillende poortjes kruipen om afstand af te snijden. En zeiknat worden omdat het water uit een watertank komt die niet echt een mooie keurige straal geeft. En dat in de lucht van de slacht en van de vuilnisbelt. Ik zou zeggen: waren we nog niet wakker, dan nu wel. Daarna met een kruiwagen het hooi uit de hokken van de leeuwen inclusief de poep en urine opruimen en weer aantal keren heen en weer lopen. Goede ochtend gymnastiek. Na de koffie break onkruid wieden. Want hoe goed de dieren er ook uitzien, als de omgeving niet netjes is trekken de mensen de conclusie dat dus ook de dieren niet goed verzorgd worden.Rond half 12 omkleden en brood smeren. Nobolo gaat met ons mee om een verhaal te vertellen aan schoolkinderen over het behoud van de wilde dieren. Iedere week doet hij een paar scholen aan in de omgeving van Bulawayo. Er zijn meer dan 400 lagere scholen en 200 highschools. In een stad van 2 miljoen mensen. Dus nog genoeg scholen te bezoeken. Hij heeft meegenomen: een kameleon, twee schildpaden, een egel en een slang. Onze taak is om de dieren te beschermen als hij zijn verhaal houdt. En om de dieren aan te geven. Dus ja, Marieke heeft voor het eerst van haar leven een slang vastgehouden.Na drie kwartier rijden komen we bij een private lagere school. Een van de weinige scholen met jongens en meisjes samen. Het grote deel zijn nog de old boy schools en meisjesscholen. Vaak wel in hetzelfde gebouw, maar aparte klaslokalen. In totaal 200 kids in twee groepen verdeeld. Nobolo gaat eerst naar binnen en Emily en ik blijven alleen achter in de auto met de dieren. En heel veel kinderen die zo ongeveer de auto inkruipen om te zien wat we bij ons hebben. Niet zo prettig, maar de kinderen zijn opgewonden. Nobolovertelt en ik moet de dieren aangeven en weer aannemen. Tuurlijk zonder enige twijfel heb ik daar de dieren aangegeven, inclusief slang. Alsof ik het al jaren doe. De intentie is om de kinderen te leren niet bang te zijn voor deze dieren en ze te helpen als ze midden op de weg liggen. En om een aantal spookverhalen weg te nemen. Bijvoorbeeld over de egels: als je aangehouden wordt door de politie moet je een stekel van de egel tussen je ogen planten. Daar schrikt een agent zo van dat je geen boete meer krijgt. En met volle verstand geloven mensen dit. Alleen de egel is dan wel dood. In de tussentijd verlaten een aantal kinderen de klas omdat ze niet in dezelfde ruimte mogen zijn met de slang vanwege bijgeloof.De terugweg is zeer onaangenaam omdat eerst de kameleon probeert de egel te slaan met zijn staart. Daarom neemt Emily de egel op schoot. Alleen alle dieren willen aan de wandel. Ik de bak met de kameleon op schoot, Emily op schoot de egel en met andere hand proberen de slang niet te laten ontsnappen. Zeer rustgevend....Omdat we om half 4 terug zijn, heeft het geen zin meer terug te gaan naar de carnivoren. De andere drie doen om 16 uur de babies. Zowaar nog even in de zon gezeten met glas wijn.Bij het diner (patat met kip en salade) gaat eindelijk het licht weer aan. Er waren wegwerkzaamheden geweest in de straat van Chipangali en hiervoor hadden de bouwvakkers de stroom uitgezet. Maar ja, wellicht handig geweest als ze dit gemeld hadden, want nu zit heel Chipangali opeens een dag zonder stroom. De vraag is nu hoelang deze werkzaamheden gaan duren. Daarna nog even gekaart in het vrijwilligershonk. En nu is het half 11. Tijd voor bed.Een zeer leuke dag met weinig spierpijn, wat mij verbaast kijkende naar gisteren. Morgen weer een dag. Eerst rondleiding afmaken en daarna ......

Margot

Jeetje Marieke wat doe je veel en wat lijkt het me leuk.

Mies

Leuke verhalen om te lezen en wat stoer dat je dit doet! Geniet ervan!! X

Suzanne

Wij hebben gestemd, ook heel spannend????

Alette

Joh, Marieke wat een ervaringen! Leuk om te lezen. Succes

Meya

Leuk hoor Marieke; je verhalen!

De drie die thuis trots op jou zitten te wachten.

Goed bezig hoor. Trots op jou. Dan is hier thuis de zooi opruimen appeltje eitje ???????????????? Have fun. ????

Anke

Jeetje Mariek... een slang!... brrrrr

Heleen

Echt respect Marieke! Zo stoer wat je doet. In alle opzichten. En wat een lief huisje heb je. Knijp jezelf af en toe maar even want je zit er echt! Enjoy en we blijven meelezen. Fijne dag weer!

Monique

Wat een top tijd heb je Mariek. En wat heb je al veel angsten overwonnen met die dieren allemaal. Als je terugkomt dalijk kan je de hele wereld weer aan. Geniet nog lekker. En ik kijk al uit naar het verslag van dag 6.
Dikke X vanuit Haarlem Holland

Francine

WoW Marieke ik zit hier echt ademloos te lezen, wat een avontuur daar! Is toch wat anders daar ;)