Zimbabwe - Marieke

Dag 9: mijn eerste weigering van een activiteit op Chipangali

Vandaag is het zondag. Een halve dag werk voor de boeg en vanmiddag vrij. Even lekker in de zon liggen. Ontbijten, babies en sprinkhanen vangen.In de tussentijd hebben Emily en Jim zich aangeboden als vrijwilligers voor het opruimen van een vrieskist met vlees samen met Zoe, een vaste medewerkster op Chipangali. Zoe vraagt of we willen wisselen na theetijd (er wordt hier bijzonder weinig koffie gedronken). En toen heb ik vriendelijk bedankt. Omdat er regelmatig stroom uitval is (zoals nu ook weer) ontdooit en bevriest het vlees op regelmatige basis. De laatste grote stroomuitval duurde vijf dagen en ze hebben geen generators genoeg om alle grote diepvrieskisten te laten draaien. Dus om de vier maanden het oude vlees er uit. Ze krijgen op dit moment meer vlees dan ze nodig hebben, zoals de laatste keer 2 ton kip. Dit betekent dat de diepvries overvol zit. Maar weigeren is ook geen optie, want dan krijgen ze het de volgende keer niet meer aangeboden, omdat de betreffende persoon of het betreffende bedrijf het vlees dan ergens anders aanbiedt. Zij moeten het ook kwijt. Ik kan je zeggen, wat een ontzettend vies werk. Diep respect voor Emily en Jim. Beiden stinken een uur in de wind. Wat was ik blij dat ik weer verder kon met het schilderwerk. Het is nog niet af, maar het schiet op. En zo heb ik ook het gevoel iets achter te laten op Chipangali.Na de lunch een middag niets doen. Zon, joehoe, waar ben je. We liggen er klaar voor. Hoezo regen grrrrrr. En ook geen stroom, dus wat nu. Kunnen ook geen film kijken. Emily en Puck doen een dutje. Jim en ik zitten onder de veranda dan weer kou te kleumen, dan weer te puffen in de zon. Oh wacht, de zon komt er weer aan. Snel weer korte broek aan. Zucht, weg zon. Nog 15 minuten voor de babies weer gevoerd moeten worden. In de tussentijd hebben Emily en Jim geprobeerd de ontzettende vieze lucht van de slacht weg te krijgen. Er waren twee douche beurten en een hoop extra schoonmaakmiddelen voor nodig om dit enigszins te laten lukken. Alle vieze spul bij de was, die net gedaan is. Dus de betreffende dames lief aangekeken of het mogelijk is om nog een keer een was te draaien. Anders wordt het pas dinsdag en dat maakt de ratten blij. Gelukkig zijnze bereid nog een keer de was te doen. Anders willen we was met de hand doen, maar Kevin geeft aan dat dat niet gewaardeerd wordt. In Nederland en de UK zijn we niet anders gewend dan het zelf te doen, maar hier is het werk uit handen nemen van mensen die ervoor betaald krijgen. Is er geen werk, dan hebben zij geen baan. Dus prima zo.Vanavond kampvuur met wat ingekochte drank door Mickayla. Morgen vrije dag, dus moet kunnen. Wordt vervolgd.Ok, het is geen kampvuur geworden. De regen bleef komen. Het is nu 1 uur. We hebben allerlei drink spelletjes gedaan, waar ik zelf nog nooit van gehoord heb. Ik leer hier veel hahaha. En zij hopelijk ook wat van mij. Mickayla moet morgen weer werken, dus zij kruipt er rond 23 uur in. Morgen gaan we bij haar lunchen en haar goed tippen. Ze krijgt geen loon, alleen tips. Als het een goede dag is, krijgt ze rond de 20 dollar tip. Daar werkt ze dan 8 uur voor. We zullen haar morgen een goede dag geven. Ze is aan het sparen voor een vliegticket naar Frankrijk. Ze wil daar op een private boot gaan werken. Hopelijk lukt het haar. Nu slapen; morgen gaat de wekker weer om half 7.

Reacties

Reacties

Co & Riel

Ik denk dat ik die geur wel ken. Die raak je nooit meer kwijt. ???? En zie je nou wel dat een beetje over de datum helemaal niet zo erg is ???????????????? Goed bezig hoor. We missen je! ??????????

Margot

Tjonge Marieke, ik kan me die geur helemaal voorstellen, grrrrr.. en wat een kanjers dat ze dat hebben gedaan. Hoewel Afrika echt regen nodig heeft hoop ik toch dat de zon voor je gaat schijnen. In ieder geval gaan we wat dat betreft hier de goede kant op. Geniet er nog even van.

Katja

Dikke kus Marieke!
Ontzettend leuk om je te volgen en de verhalen te lezen!

Ans Top

Je leert in ieder geval lekker te drinken.
En vervelen zul je je zeker niet, have a nice time, lijkt me fantastisch daar, behalve die stank????

Bé

Marieke leuk om je belevenissen te lezen en de foto's te bekijken. Een hele ervaring in het verre Zimbabwe.

Tante Riet

Lieve Marieke: goed bezig!!!! Wat een geweldige ervaring, vooral met de spinnen????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active