Zimbabwe - Marieke

Dag 3: mijn eerste dag op Chipangali

Chipangali, 'een open vriendelijk land', ontwaakt. Het is nu half 7. Eigenlijk best goed geslapen. Werd wel om half 5 wakker door een vogel naast mijn huisje. Wat een herrie. Moest eigenlijk heel nodig, maar had niet het lef in het donker mijn veilige nest te verlaten. Stel dat ik weer een spin zou zien.... dan was ik gelijk klaar wakker. Vannacht best koud gehad, tweede deken toch wel handig. Moet er nu toch echt wel uit, weg spinnen. Ik kom er aan. Gewoon maar niet op zoek gaan, zucht.Op naar het ontbijt met oploskoffie. Wat kan zo'n kop koffie dan toch heerlijk smaken. Het is vandaag een vrije dag, maar het is wel elke dag baby tijd. Dit betekent dat we rond 8 uur het eten moeten klaarmaken voor een aantal jonge beesten zoals nachtaapjes, kippen, meelwormen (ja, ja, die eten komkommer), een hertje met een poot in het gips, een aantal eekhoorntjes, een kameleon, schildpadjes en een vogel. Ze eten groentje, fruit en meelwormen. Denk maar aan een kist vol met wormpjes en torretjes, waarbij je met je hand door het zand moet woelen om ze te vinden. De meelwormen kweken ze zelf (vandaar dat ze ook gevoed moeten worden). De groente en fruit krijgt Chipangali van de markt en van winkels en zijn dus niet-verkochte waren. Een klein beetje bedorven en dat moet je gaan klaarmaken. Eigenlijk vind ik dat viezer dan meelwormen. Na de beesten te hebben gevoerd is het tijd voor het vangen van sprinkhangen. Deze beesten worden gegeten door de kameleon. We moeten er 30 vangen langs de kant van de weg. Mijn uitdaging was om twee te vangen; vol trots kan ik zeggen dat ik er 10 gevangen heb. Joepie, morgen weer. En ik kan je zeggen, het is even wennen om met volle verstand een sprinkhaan uit het gras te plukken wetende dat er ook spinnen, torren en kikkers zitten. Maar ach, nu ik hier ben, ga ik er ook helemaal voor :-).Daarna zijn we met de dochter van de Watsons, Mickayla genaamd, meegenomen naar het winkelcentrum in Bulawayo. Ergens geluncht voor de gratis wifi..... die het niet deed grrrr. En daarna veel cola gekocht. Goed voor de maag. Terug op Chipangali heerlijk bij het zwembad gelegen tot dat de twee nieuwe vrijwilligers kwamen. Een 18 jarig meisje uit Nederland (Puck) die hier twee maanden verblijft. En een 17 jarige Jim uit de UK, die eigenlijk door zijn ouders hier heen gestuurd is omdat hij thuis zich niet helemaal aan de regels houdt. Zal jullie besparen wat ik hiermee bedoel, maar als ik zijn ouders was, had ik het zwaar. Benieuwd of hij zich hier aan de regels houdt. Het feit dat hij om half 7 op moet.... dat wordt lachen.Om 16 uur de tweede ronde van de babies voeren. Ik mag nu de nachtaapjes alleen voeren. Het leert snel en de verantwoordelijkheid wordt snel gedeeld. Na een korte, in gedachte, warme douche brrrr met ons allen gegeten bij het huis van de Watsons. Lasagne met wortelen en pompoen.Mickayla nodigt ons daarna uit voor een spel. Het werd een gezellige avond vol onthullingen. Hoe grappig om met 3 tieners en twee jonge 20-ers een avond door te brengen. En geloof me, ik was wel erg naief in mijn tijd..... of de jeugd wordt sneller volwassener.... af en toe wat rode wangetjes hahaha.Het is nu 22 uur en ik lig weer goed ingestopt onder de klamboe. Morgen de eerste volledige werkdag. Beginnend met de babies en een rondleiding. En daarna zien we het wel. Het was een leuke eerste dag op Chipangali. Ga nu de spinnen gedag zeggen en mijn ogen sluiten.

Reacties

Reacties

Ria

Marieke wat een prachtig verhaal, ik geniet ervan.Gr R&R

De achterblijvers van twee hoog.

Je bent een held. ???????????? Meelwormen en sprinkhanen vangen. Weet je wel wat je moet vangen om die hele grote beesten te voeren? ???????????? Maar klinkt allemaal goed wat je daar aan het avonturen bent. Straks kun je thuis zelf de vliegen, muggen en de ieniemini spinnetjes uit de slaapkamer verwijderen. Hier alles Ok. Je wordt node gemist ????????????
Veel plezier verder. ?????????? van ons. E, L en H.

Ans Top

Ik vind je wel flink hoor, dat je alles naar binnen werkt.
Ben ook wel een beetje jaloers op je, wat een prachtige reis maak je toch???? Veel plezier en spannende en mooie momenten. ????

Bé en Afrien

Het klinkt allemaal superstoer.Wat een indrukken doe je op en....lekker even alles achter je laten.Geniet ervan meid.Wij vieren vandaag de verjaardag van Bé. Heel burgerlijk als we jouw verhaal daarnaast lezen.

Margot Wijnen

Geniet met volle teugen van je verhalen. Geweldig wat je allemaal doet en let wel, spinnen zijn nog banger voor jou dan jij voor hen.

Linda de Ceuninck van Capelle

Hahaha, cool! Goed bezig Marieke!
Misschien moet je op zoek naar een plastic pot met deksel. Ik vond er in Kenia eentje, een oude snoeppot of zo, en gebruikte die als "plaspot"! Dan hoef je je kamer niet uit en kun je gewoon "in je bed plassen".
Superleuk te horen dat je het leuk hebt! Heel cool!

Xxx Lin

P.S. Probeer, als je zo'n pot hebt gevonden, wel IN de pot te plassen........ Ik weet uit ervaring dat t anders een natte bende wordt! Hahahahhahahahahaha!!! ;-)

Mieke Geurtsen

Mariek ... Kan niet wachten op een selfie van jou en je vriendjes: de spinnetjes
Blij dat het goed met je gaat.... Kus van ons

Sanne????????

mooi verhaal geschreven! leuk wat je doet voor de dieren. Kom je ooit een keer van je spinnenangst af.????????????????

Tjeerd

Leuk om je belevenissen zo mee te lezen, have fun en geniet er van!!

Floor de Ceuninck van Capelle

Hallo lieverd, wat leuk jou zo bezig te zien, avond eten klaar maken ?? Hahahaaaa. Voor de beestjes ?
Veel plezier en denk wel aan die enge beestjes hè ! Dag schat.

Suzanne

Wat een compleet andere wereld Mariek en dat was precies de bedoeling. Geniet er met volle teugen van... maar dat doe je, dat kun je wel lezen. Geweldig!

Monique

Heerlijk om via je blog toch ook alles een beetje mee te beleven. Super. Hoop dat je die spinnen niet meer ziet de komende weken. Slaap lekker en geniet morgen. Dikke X Mo

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active