Zimbabwe - Marieke

Dag 1: mijn eerste keer vrijwilligerswerk in een ver land

Ergens eind vorig jaar vond ik dat het tijd was om mijzelf uit te dagen door een bucket list actie uit te voeren. Helemaal alleen op vakantie naar een lokatie waar niemand je kent, niemand weet wie je bent en wat je doet. Uiteindelijk is het Zimbabwe geworden. Zimbabwe betekent 'huis van steen' en is omringd door landen. Zimbabwe was tot 1923 een Britse kolonie. Door de tegenvallende grondstofexploitatie had de regering van Groot-Brittannie weinig interesse in het land zelf. In 1923 lieten ze Zimbabwe de keuze om zich deel te maken van Zuid Afrika, als een vijfde provincie van dat land of het worden van een kolonie met zelfbestuur. Ze kozen voor het laatste. In 1963 kwam het Rhodesia Front (RF) aan de macht. Zij hielden vast aan de Afrikaanse nationalistische verlangens van de bevolkingen die een meerderheid vormden op de blanke bevolking van deze gebieden. In 1965 verklaarde de RF Zimbabwe onafhankelijk met een declaratie. Deze declaratie werd door Groot-Brittannie nietig verklaard en werd gevolgd door econonomische sancties, hoewel de meesten genegeerd werden. Vanaf 1973 leidde dit tot een kleine guerillaoorlog, waarin het leger van Rhodesia tegenover de guerilla legers ZANLA van Robert Mugabe en ZIPRA van Joshua Nkomo stond. De onafhankelijkheidsverklaringen in buurlanden, de guerillaoorlog en de trage houding van de Zuid Afrikaanse regering dwong Ian Smith uiteindelijk de weg vrij te maken voor een meerderheidsregiem. De verkiezingen die volgden werden gewonnen door Robert Mugabe en zijn ZANU Partij. De ZANU heerste van 1980 - 2000 met een meerderheid. Het toenemende autocratische bewind van Mugabe en de inzinking van de economie van Zimbabwe in de jaren 90 leidden tot de ontwikkeling van een sterke politieke oppositiepartij, de Movement for Democratic Change. Het land heeft een code oranje reisadvies van het ministerie van buitenlandse zaken ivm de macht van Mugabe en de oppositie. Op het moment dat Mugabe overlijdt (hij is 91 jaar) is het toch wel verstandig zeer rap het land te veranderen. Dus deze aardige meneer moet de komende twee weken nog blijven leven. Zou wel fijn zijn. Vandaag vertrokken na een gedegen voorbereiding. Bewijs van goed gedrag ingeleverd, CV opgestuurd met motivatie brief en zowaar akkoord bevonden door de organisatie van Chipangali, een weeshuis voor wilde dieren in het national park rondom Bulawayo. Om 10.15 met de KLM naar Johannesburg, Zuid Afrika. Aankomst 21.40. Had mijzelf getrakteerd op Economy Comfort stoelen en moet zeggen: heerlijk comfortabel. Net wat meer ruimte, stoel wat meer naar achteren en voorin het vliegtuig.Van te voren maakte ik mij wat zorgen over het feit dat ik een hotel heb geboekt op OR Tambo Airport Johannesburg, echter de shuttle service stopt om 22.45. Nu zou je zeggen, tijd genoeg...... maar ik moest volgens de KLM ook nog mijn koffers halen. Voor de zekerheid daarom naar het hotel gebeld en gevraagd of ik opgehaald kon worden. Uiteraard geen probleem, zolang je maar betaald.Na een zeer rustige vlucht aangekomen op het vliegveld. Douana ging soepel: paspoort werd niet gepakt door de scanner. Toch maar even naar ander loket toe (1ste paniek aanval :-|). Vervolgens naar de kofferband, want op Schiphol werd mij verteld dat ik mijn koffer van de band moest halen en de volgende dag weer opnieuw moest inchecken. En dan sta je dus bij de kofferband... eerst is het nog heel druk, het wordt al wat minder druk, hmmmm er blijven wel wat weinig mensen over. WAAR IS MIJN KOFFER (paniekaanval nummer 2 :-(). Vervolgens naar een KLM desk. Hard lopen, want je wil niet de achterste in de rij zijn. Blijken er een stuk of 20 koffers mee te komen met de volgende KLM vlucht. Echter niet mijn koffer. Volgens de KLM man moest mijn koffer dan toch echt bij de band staan. Of ik nog een keer wilde kijken. Tuurlijk, ik heb nog niet goed gekeken grrrr. Maar goed, toch voor de beleefdheid terug gelopen en uiteraard geen koffer. Nu ga ik natuurlijk niet weer terug die akelige lange rij in; brutaalsten hebben de wereld. Of ik mijn koffer tag heb. Gelukkig wel. Na lang zoeken het verlossende woord: nee mevrouw, de koffer gaat rechtstreeks naar Bulawayo. UITERAARD. Dus eens kijken of ik morgen in Bulawayo paniek aanval nummer 3 krijg.In de tussentijd was het al 22.45 uur. Gelukkig stond de ophaalservice nog te wachten, hoewel hij wel op het punt stond te vertrekken. 10 Minuten later bij het hotel en 45$ armer. Wat een dag, zucht. Morgen om 10.40 door naar Bulawayo. Heel benieuwd.

Reacties

Reacties

Linda de Ceuninck van Capelle

Ha! Welkom in Afrika! Hoop dat je er net zo'n "band" mee gaat krijgen als ik. Fijn dat alles goed is gegaan, op naar avontuur 2 morgen.????

Margot Wijnen

Inderdaad Marieke welkom in Afrika, komt allemaal goed. Je gaat van Afrika houden en terug willen let maar op. Lekker slapen en morgen in Bulawayo is je koffer er ook. Leuk die blog, ik ga je volgen.

Mathilde

Wat een geweldig avontuur! Heel veel plezier!

Melanie

Wat schrijf je leuk! Vooral die paniekmomentjes zijn grappig en herkenbaar, dus ik hoop stiekem dat er nog veel volgen :-)

Pap en mam

Lieve Mariek, wij zijn reuze trots op je. Geniet van deze reis. Kunnen niet wachten op je volgende verslag. ????????

Katja

Marieke! Heerlijk genieten! En ik weet zeker dat je je koffer terug krijgt! Dikke kus, kat

Marianne Coenraads

Fijn begin, maar ik wens je een fijne vakantie!

Anke

Welkom in Afrika lieve Marieke, vind het zo super dat je dit doet! Heel benieuwd wat je gaat meemaken en wat dat met je doet straks. Wat betreft de paniekaanvallen: when it doesn't kill you, it will make you stronger... en inderdaad, ze zijn voor ons thuis in alle herkenbare menselijkheid leuk om te lezen ???? Hou je taai!! ????????????

Celine

Spannend Marieke! Goed dat je dit doet. Dierenambulance TO THE MAX :) Geniet ervan!

Monique

Jeetje Mariek. En dan ben je nog niet eens begonnen. Hoop dat je je koffer inmiddels hebt gevonden, en dat de paniekaanvallen vanaf nu een beetje uitblijven????????????

R&R

Koffers ontvangen, het genieten kan beginnen. Gr. R&R lezen graag je berichten.

Nienke

Wat een dappere uitdaging Marieke! Geniet vooral van het al wat is en de flexibiliteit en kracht waar je over beschikt. Ennuh, een setje kleren is toch voldoende voor twee weken ????

Ineke Visschers

Super Marieke, het mooie avontuur is al begonnen. en tja Africa is niet altijd als Europa. Maar het genieten moet je niet vergeten, het is onvergetelijk! Go girl!!

De achterblijvers.

Fijn dat je veilig bent aangekomen. Geniet van de indrukken en nieuwe ervaringen. Voorzichtig en ik kijk uit naar je nieuwe verhalen .......... en naar je terugkomst ???? Ik ben druk met het zoeken van eetadresjes. Dit weekend is gelukt. ???? Have fun en liefs. E, L en H. ????

Suzanne

Wat leuk om te lezen en stoer om te doen. Heel veel plezier!

Franklin

Ik vind jou stoer !! ????????????????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active